Sandå Sverige är ett rikstäckande måleri- och golvföretag. Tillsammans är vi över 1 700 medarbetare som har bestämt oss för att skapa en ny syn på hantverk. Vi leder och driver viktiga frågor och brinner för att göra skillnad. Genom ett stort ansvarstagande i hela vår process strävar vi hela tiden efter att vara den mest efterfrågande leverantören av måleri- och golvtjänster samt den självklara arbetsgivaren i vår bransch. Välkommen till Sandå!
I mitten av förra seklet lämnade Dalmasen och målarmästaren Olle Andersson den lilla byn Sandån i Dalarna för att söka lyckan i storstan. På Kungsholmen i Stockholm grundade han företaget Sandå Målerifirma AB. I början av sjuttiotalet säljer Olle företaget som efter några turer fram och tillbaka får namnet BPA Måleri.
Det tar ungefär 20 år innan Sandå återfår sitt namn, då i ny ägo. Från 2007 heter huvudägaren Roosgruppen.2007 köper också Sandå ärkerivalen Kumlins måleri och Sveriges två största måleriföretag blir ett och samma. Tillsammans blir Sandå och Kumlins det enda rikstäckande måleriet i Sverige och en av Europas största koncerner inom måleri och golv.
Vår storlek är viktig för många. Den garanterar långsiktighet, resurser och tillgång på kvalificerad arbetskraft. Det gör också att vi kan ha generösa garantier, om du av någon anledning inte skulle bli nöjd med vårt arbete.
Vi på Sandå har bestämt oss för att skapa en ny syn på hantverk. Tillsammans med de skickligaste hantverkarna på varje ort jobbar vi varje dag för att uppfylla våra kundlöften. Läs mer om våra kundlöften nedan;
Vi ska uppfattas som bättre genom att alltid bestämma tider med kunderna, komma i tid, vara klara vid utlovad tid och informera om vi av någon anledning inte kan hålla tiden.
Vi ska lyssna på och respektera våra kunder samt visa hänsyn för deras egendom.
Alla jobb som vi åtar oss ska utföras enligt överenskommelse med kund. Vi ska inte göra avkall på detta i något led utan att informera och samråda med kunden.
Det är vår kompetens som ska avgöra om vi får jobbet, men självklart även vår kapacitet och pris. Vi siktar på långvariga relationer med kunder och leverantörer.
Som entreprenör, arbetsgivare och samarbetspartner ska vi fullgöra våra åtaganden och ta ansvar för hela vår tjänsteleverans.
Alla som arbetar i Sandåkläder ska ha de bästa förutsättningarna att leverera ett gott hantverk i alla perspektiv. Därför utbildar vi oss kontinuerligt i ledarskap och service.
Att ha rätt attityd till vårt arbete har alltid varit viktigt för oss på Sandå. Till exempel den att hela tiden vilja bli bättre. För att hela tiden kunna bli lite bättre utbildar vi oss själva. Givetvis i sådant som rör själva hantverket, nyheter på marknaden, nya tekniker, nya produkter med mera. Vi utbildar oss dessutom i sådant som du kanske vanligtvis inte förknippar med ett hantverksföretag – t ex service och bemötande, som går hand i hand med vårt värderingsarbete? Platsen där vi utför vårt arbete är oftast någon annans arbetsplats eller hem. Det gör att det krävs en hänsynsfullhet och servicekänsla utöver det vanliga.